محل لوگو

عزت نفس سالم


عزت نفس چیست و چه تفاوتی با اعتماد به نفس دارد؟ میشود که گاهی در موقعیت های از عزت نفس خوبی برخوردار باشیم و گاهی مواقع دیگر خیر؟ تحریف های شناختی که منجر به آسیب دیدن عزت نفستان میشود را میشناسید؟ آیا مفهوم خودپنداری پیشتر به گوشتان خورده است؟ مرز بین عزت نفس سالم  و خودشیفتگی چیست؟ دانشمندان مطرح جهان عزت نفس را چطور تعریف کرده اند؟آیا میدانستید کمبود عزت نفس ریشه در بسیار از مشکلات روحی و روانی از جمله انواع طرحواره ها دارد؟ میدانستید که حتی اگر بخواهید از قانون جذب هم استفاده کنید برای ایجاد باورهای سازنده باید حرمت نفس بالایی داشته باشید؟ راستش را بخواهید اگر به بیشتر چالش ها و مشکلات زندگیمان با نگاهی عمیق تر بنگریم ضعف حرمت نفس را درمیابیم. در این مقاله از سری مقالات سایت راز موفقیت قصد داریم به بررسی دقیق این موضوع بپردازیم. اما قبل از هرچیزی شما را با سه تکنیک طلایی محمود جولایی برای تقویت عزت نفس آشنا میکنیم.


آنچه در این مقاله مطالعه میکنید:

عزت نفس چیست
چرا عزت نفس داشتن مهم است
تست رایگان عزت نفس
ویژگی افراد با عزت نفس پایین
ویژگی افراد با عزت نفس بالا
ارتباط عزت نفس با رفتارهای ناسازگار اولیه
عوامل شکل دهنده عزت نفس
تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس
تفاوت عزت نفس و خودپنداری
تفاوت عزت نفس و خودشیفتگی
عزت نفس خصیصه ای و موقعیتی
طیف عزت نفس
تاریخچه عزت نفس
تحریف های شناختی آسیب زا
نظریه های روانشناسی
راهکارهای تقویت عزت نفس

عزت نفس چیست؟
قبل از ارائه هر تعریفی در مورد عزت نفس باید بگویم که، افراد با عزت نفس پایین نسبت به خودشان افکار و احساسات منفی بیشماری دارند که، آنهارا آزار میدهد. همواره به دنبال انجام کاری هستند تا این احساس را خنثی کنند. افراد با عزت نفس پایین برای رسیدن به حس ارزشمندی، نیازمند تایید دیگران هستند. اما حتی وقتی مورد تایید هم واقع می شوند این احساس شادی ایجاد شده در آنها، زودگذر است و به زودی احساس پوچی و بی ارزشی بیشتری می کنند. بنظر من تعریف عزت نفس سالم در یک جمله خلاصه می شود: عزت نفس سالم یعنی دوست داشتن و پذیرش خودتان. این بدان معنی است که شخصی خودش را با تمام معایب و محاسنش بپذیرد و دوست داشته باشد. در عین حال که به هرکدوم از معایبش به عنوان یک چالش نگاه می کند و حتی شاید برای تغییر برخی از آنها تلاش کند اما از خودش متنفر نیست و احساس پوچی و بی ارزشی نمی کند.

عزت نفس مهم ترین عامل در تعیین شکست ها و موفقیت های شماست.

اگر برایتان پیش آمده که کاری را بلد بودید اما جرات انجام آن را نداشتید
مساله را می دانستید ولی جرات بیان آن میان جمع را نداشتید
مدام خود را به خاطر کوچکترین اشتباهات سرزنش می کنید، همیشه فکر میکنید به اندازه دیگران خوب نیستید و…
پس جای درستی آمده اید ، ما به شما در به دست آوردن عزت نفس کمک می کنیم پس با ما در ادامه مقاله همراه باشید.

عزت نفس در لغت

«عزت نفس» یا «حرمت نفس» ارزیابی شما از میزان ارزشمندی خودتان است. عزت نفس به انگلیسی «self-esteem»است.واژه self به مفهوم خود است و واژه esteem از واژه ای لاتین به معنای برآوُرد کردن، می آید. پس «self esteem» تصویر و برآورد ذهنی شما از میزان ارزشمندی خویشتن خودتان است. در کتاب عزت نفس روی میز شام ، کمبود حرمت نفس ، ریشه‌ی بسیاری از مشکلات رفتاری و ذهنی ما معرفی شده است.

آیا می دانید دقیق ترین تعریف عزت نفس چیست؟

گوته می گوید: اگر ثروتمند نیستی مهم نیست، بسیاری از مردم ثروتمند نیستند،
اگر سالم نیستی، هستند افرادی که با معلولیت و بیماری زندگی می کنند،
اگر زیبا نیستی برخورد درست با زشتی هم وجود دارد،
اگر جوان نیستی، همه با چهره پیری مواجه می شوند،
اگر تحصیلات عالی نداری با کمی سواد هم می توان زندگی کرد،
اگر قدرت سیاسی و مقام نداری، مشاغل مهم متعلق به معدودی از انسان‌هاست،
اما، اگر «عزت نفس نداری، هیچ نداری.
چرا عزت نفس داشتن مهم است؟
به راستی بنظر شما چرا عزت نفس تا این اندازه موضوع مهمی است؟

از آنجا که ما و والدینمان همیشه برای اموری چون یادگیری زبان انگلیسی ، ورزش ، موسیقی و …. پول و زمان هزینه کرده ایم و هرگز به مقوله پراهمیت عزت نفس آنطور که باید نپرداخته ایم، شرکت در دوره های مربوط به افزایش عزت نفس و خرید کتاب ها و محصولات مربوطه نه تنها هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است. عزت نفس یا «عزت به نفس» مهمترین یافته حوزه تحول فردی و موفقیت در دو دهه گذشته معرفی شده است. جنبش عزت نفس یا حرمت نفس و مسابقه افزایش عزت نفس در طی ۵۰ سال گذشته در فرهنگ غرب تجلی درخشانی یافته و نور آن در دو دهه گذشته چشمان مردم جهان را به دنیای درون رهنمون کرده است.

ما امروز متوجه شده ایم که افزایش عزت نفس و افزایش اعتماد به نفس کودکان باعث بهبود عملکرد آنان و در بزرگسالان به‌طور کلی منجر به موفقیت در زندگی می‌شود (باسکین، ۲۰۱۱).
هر چه باشد، تمام افراد موفق اول عزتمند هستند و برای افزایش عزت نفس خود دنیای درون را به چالش کشیده اند، آیا این‌طور نیست؟

پس اگر به دنبال سرچ کلمه عزت نفس در گوگل به این صفحه وارد شده اید، شاید شما هم اهمیت وجود عزت نفس در زندگیتان را حس کرده اید. مشکل افراد با عزت نفس پایین این است که همیشه می دانند یک جای کار می لنگد اما نمیدانند مشکل از کجاست. همواره در عذاب اند و حس بدی که همیشه به همراه دارند مانند یک خوره وجودشان را می خورد. اما حقیقتا نمی دانند که باید برای خود چه کاری انجام دهند. می خواهند اقدام کنند و از این باتلاقی که در آن افتادند رها شوند اما راه فرار را نمی دانند. شاید اعتماد به نفس بالایی داشته باشند و ازنظر دیگران، افراد موفقی باشند اما، این حساس دنیارا به جای وحشتناکی برایشان تبدیل کرده است.

هیچکس نمیتونه برگرده عقب و یه شروع جدیدی رقم بزنه، اما همه میتونن امروز شروع کنن و یه پایان جدید بسازن.– ماریا رابینسون

  انتشار : ۹ شهریور ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 55

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما